На головну Новини Працювати «на себе»: як завдяки конкурсу  бізнес-проєктів у Павлограді підтримують підприємництво

Працювати «на себе»: як завдяки конкурсу  бізнес-проєктів у Павлограді підтримують підприємництво

Павлоград — досить велике місто (104 тис. населення і близько 20 тис. внутрішньо переміщених осіб). Тут живуть шахтарі, підприємці, працівники соціальної сфери (медики, вчителі та ін.). За статистикою, у місті понад 20 тис. молодих людей, проте не всі з них прагнуть працювати «на когось» або просто не знаходять роботи, яка б їм подобалася.

Станом на 1 жовтня 2022 року рівень безробіття серед молоді віком до 35 років становить 24%, з них 48% — це люди з вищою освітою. Основна причина —недостатня кількість вакансій та низька зарплата. Роботодавці шукають або працівників для фізичної роботи, або вже кваліфікованих фахівців із досвідом.

Щоб вирішити цю проблему і допомогти активній молоді у Павлограді запровадили Конкурс бізнес-проєктів на підтримку молодіжного підприємництва. Його проводять вже 7-й рік поспіль.

Що це за конкурс і яка його користь для громади — розбирався Павлоград.dp.ua.

ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ?

6 років тому у місті прийняли Концепцію розвитку молодіжного підприємництва. Відтоді щорічно молодь 18-35 років має можливість безкоштовно пройти навчання за темами «Основи бізнес-планування» і «Бухгалтерський облік в малому  бізнесі», підготувати  бізнес-план та подати його на конкурс бізнес-проєктів. За умови виграшу — отримати грант з міського бюджету на відкриття і розвиток власної справи.

Навчання проводять спільно з Громадською організацією «Бізнес–клуб Павлоград» та Агентством професійного розвитку «Перспектива». Його вже пройшли й отримали сертифікати близько 300 учасників.

Як повідомляють у відділі з питань розвитку підприємництва та залучення інвестицій Павлоградської міської ради, за 2017-2023 роки провели 9 конкурсів, на яких розглянули 57 бізнес-проєктів.

Перемогли 13 молодих підприємців, які отримали гранти на загальну суму 556 тис. грн. Серед них: Салон послуг «Дабл-сервіс»; дві кав’ярні: «Broadway», «Barista»; дитяче Арт-кафе «Барбариска»; виробництво з вирощування грибів шампіньйонів; комп’ютерна майстерня «Art of Technology»; навчальна школа для вагітних «Мамочка»; готельний комплекс для тварин «Мадагаскар»; сіті-ферма з виробництва мікрогріна «Мікрозеленушка»; студія шиття «Модниця»; інклюзивний садочок. 

Важливо, що серед переможців є два переселенця. Вони відкрили студію йоги  «Йога для тебе»  та  сервіс з обробки металу «ART-COLOR».

За час впровадження конкурсу загальний фонд конкурсу збільшився з 30 до 400 тис. грн. Місцеві депутати підтримують таке виділення коштів з бюджету, адже за ці роки міська скарбниця отримала понад 800 тис. грн податків від діяльності відкритих у місті 13 підприємств та створених 15 робочих місць.

ЩО КАЖУТЬ ПРО КОНКУРС ПІДПРИЄМЦІ?

Юрій Давидов — підприємець з 13-річним стажем. У Павлограді він має фірму, яка надає послуги охорони. Активний громадський діяч — в 2014-2015 роках брав участь у «Самообороні Павлограда», був активістом «Велосипедної Асоціації Павлограда», бере участь у конкурсній комісії щодо надання гранту на розвиток молодіжного підприємництва.

«Це актуальний конкурс, який допомагає відкривати новий бізнес. Люди, що не можуть знайти кошти, звертаються до виконкому, беруть участь в конкурсі і можуть отримати фінансування, — розповідає Юрій. — Кожного разу дуже важко обрати переможця, адже зазвичай всі проєкти цікаві. Починається серйозна дискусія між членами комісії, сперечаємося , але зрештою приходимо до консенсусу».

За словами Юрія, підприємці, які входять в комісію, приблизно розуміють, який стартап «вигорить» і матиме розвиток, який з конкурсантів врахував усі видатки і ризики. Крім цього, комісія звертає увагу і на ідеї, які подають ВПО, — це не є основним критерієм для обрання переможця, але переселенців намагаються підтримати.

У перші роки проведення конкурсу перемогу отримав Павло Братченко. В 2019 році він ще не був підприємцем і вирішив спробувати відкрити першу на своєму районі кав’ярню «Broadway». Подав проєкт і виграв 25 тис. грн.

«Тоді багато хто сумнівався в моєму успіху. Але, як показав час, кав’ярня успішно працює. Сьогодні вже маю чотирьох найманих працівників, двоє з яких — переселенці. Зробив ремонт у приміщенні. Планую відкривати ще одну кав’ярню на іншому районі», — каже Павло.

Зараз він теж є членом конкурсної комісії, яка визначає, хто отримає грант.

Однією з цьогорічних переможниць стала Дар’я Петрова — психологиня, яка працює з дітьми з особливими потребами.

«Я знала, що в нашому місті проходить подібний конкурс бізнес-проєктів, знала людей, які вигравали його… І ось в цьому році вирішила сама подати заявку. Не скажу, що заявка дуже складна. Та головне, щоб була цікава і актуальна ідея», — каже дівчина.

Вона відкриває у Павлограді Корекційний центр «Hogwarts», де вже працюють логопед, корекційний психолог, діє інклюзивний садок.

«До нашого садка ходять п’ять дітей з аутизмом, ДЦП, епілепсією… З вересня планую запускати інклюзивний клас», — розповідає Дар’я.

З конкурсного фонду Дар’я отримає 65 тис. грн, які використає на придбання меблів та ігрового приладдя для занять на вулиці.

ЯКІ Є ПРОБЛЕМИ?

Ковідний карантин, а потім повномасштабне вторгнення рф негативно вплинули на деякі сегменти бізнесу, повідомляють у відділі з питань розвитку підприємництва та залучення інвестицій Павлоградської міської ради. Зменшення попиту, зруйновані ланцюги постачання, втрата працівників призвели до того, що двоє переможців конкурсу закрили підприємницьку діяльність (вирощування грибів та дитяче Арт-кафе  «Барбариска»); одне підприємство призупинило діяльність (готельний комплекс для тварин «Мадагаскар»); двоє підприємців переїхали в інші міста (кав’ярня «Barista» та навчальна школа для вагітних «Мамочка»).

«Брак кваліфікованих кадрів призводить до того, що молоді підприємці не мають можливості вести бізнес прибутково та витрачають багато часу на пошук найманих працівників.  Проблемою є і те, що не всі підприємці мають бажання вивчати нові тенденції ринкових відносин та підвищувати кваліфікацію; не мають мотивів і навиків до самостійного отримання знань та розвитку своїх креативних здібностей. Не сприяє молодіжному підприємництву  й недосконала податкова система, яка не передбачає пільг для підприємців-початківців», — коментує очільниця відділу з питань розвитку підприємництва та залучення інвестицій Світлана Кусочкіна.

Вона розповіла, що  міська влада планує створити «Центр креативних ідей та інновацій» і «Клуб молодих підприємців» для спілкування, організації конференцій, семінарів, тренінгів за участю досвідчених бізнесменів.

З цим проєктом Павлоград взяв участь у Всеукраїнському конкурсі «Кращі практики місцевого самоврядування» (2019 рік). Тоді наше місто посіло друге місце та отримало диплом у номінації «Практика залучення молоді до місцевого економічного розвитку».

У  2020 р. в рамках проєкту Асоціації відкритих міст України «Змістовна кава» міський голова Павлограда Анатолій Вершина поділився досвідом впровадження такого проєкту з іншими містами країни.

У червні цього року він поїде презентувати досвід Павлограда на форумі у Львові.

Авторка матеріалу — Тетяна Волкова

Exit mobile version